Hvordan snyder man en elektronisk kørebog?

-
Jeg blev selv overrasket over hvor mange der hver eneste dag rent faktisk søger svar af Google på lige det spørgsmål. Det kan tyde på at der selv i dag er mange som ønsker at bruge gulpladebilen privat, eller vil snyde sin arbejdsgiver for arbejdstimer og penge.
RAW_5444_preview_liten

I ABAX spørger vi også tit os selv hvordan vi kan snyde vores kørebog. Ikke fordi at vi ønsker at snyde den men simpelthen for hele tiden at have den optimale sikkerhed omkring de data som kørebogen leverer til dig som kunde. Hvis vi kan snyde den, er der er et hul i systemet som vi er nødt til få tættet.

For ABAX er det uhyre vigtigt at dokumentationen af din kørsel med erhvervsbilen er 100 procent korrekt, derfor har vi lagt ind en række tekniske foranstaltninger som skal forhindre at brugeren kan snyde vores kørebog.

For det første så findes der ingen redigeringsmuligheder af hvor gulpladebilen har kørt eller hvor langt man har kørt. Vi ser at flere af vores konkurrenter desværre har åbnet op for den mulighed, og da kan du aldrig være helt tryg ved om medarbejderne har ændret i kørebogen. Medarbejderen kan heller ikke stole 100 procent på om chefen har manipuleret med kørebogen. Det går begge veje.

Når turen er kørt og registreret i systemet så vises de faktisk kørte kilometer og ruten for altid og kan ikke ændres. Men at de indkommende dataoplysninger fra kørebogen vises på den rigtige måde er ikke altid nok. Hvis man ikke kan manipulere med data fra kørebogen er det næste skridt at manipulerer selve kørebogen..

Vi har efterhånden set mange fantasifulde og kreative løsninger. Alt fra at kørebogen er blevet koblet fra og lagt hjemme i garagen, måske ovenikøbet tilkoblet et andet batteri, til at man har pakket kørebogen ind i sølvpapir. Men hvis man tager sine forholdsregler skal det være umuligt at snyde vores elektroniske kørebog.

Både chauffør og biladministrator kan modtage varsler fra systemet hvis der skulle opstå situationer eller tekniske fejl med kørebogen. For eksempel vil systemet automatisk varsle administrator hvis der ikke er kørt turer over en 14 dages periode, hvis enheden er udenfor GPS dækning, og måske den vigtigste, hvis kørebogen mister strømtilførsel.

Varselssystemet er lavet med det formål for øje at varsle administrator eller bruger at der er noget galt med kørebogen, men de kan også indikere at nogen har forsøgt manipulere med kørebogen.

Kreative sjæle har fundet ud af at ved at seriekoble enhederne og koble dem til et eksternt batteri, så kan man "snyde" varslet om mistet strøm. Men vores sidste varsel kan opdage dette ved at rapportere om afvig i kilometerstand fra kørebogen og aflæst kilometerstand i bilen.

Er der snydt med kørebogen er der store afvig mellem disse to kilometeraflæsninger og man følge op på hvad afvigelsen kan skyldes.

Vi anbefaler vores kunder at bruge de ekstra 3 minutter det tager for at sørge for at varselsindstillingerne er rigtig sat op. Konsekvenserne kan i sidste ende blive kostbare.

/Kenneth Hansen