Hvordan snyder man en elektronisk kørebog?

Af (author) -
Mange søger svar på dette spørgsmål hver eneste dag. Det tyder på, at der er mange som ønsker at bruge gulpladebilen privat, eller vil snyde sin arbejdsgiver for arbejdstimer og penge.
RAW_5444_preview_liten

I ABAX spørger vi også tit os selv, om hvordan vi kan snyde vores kørebog. Ikke fordi at vi ønsker at snyde den, men simpelthen for hele tiden at have den optimale sikkerhed omkring de data som kørebogen leverer til dig som kunde. Hvis vi kan snyde den, er der er et hul i systemet som vi er nødt til få ordnet med det samme!

For ABAX er det rigtig vigtigt at dokumentationen af din kørsel med erhvervsbilen er 100 procent korrekt, derfor har vi lagt ind en række tekniske foranstaltninger som skal forhindre at brugeren kan snyde vores kørebog.

For det første, så findes der ingen redigeringsmuligheder af hvor gulpladebilen har kørt eller hvor langt man har kørt. Vi ser at flere af vores konkurrenter desværre har åbnet op for den mulighed, og da kan du aldrig være helt tryg ved tanken, om at medarbejderne har lavet ændringer i kørebogen. Samtidig kan medarbejderen heller ikke stole 100 procent på, om chefen har manipuleret med kørebogen. Det går begge veje.

Hvordan manipuleres kørebogen?

Når turen er kørt og registreret i systemet, så er de kørte kilometer og ruten gemt i systemet for altid og kan ikke ændres. Dog er det ikke altid nok, at de indkommende dataoplysninger fra kørebogen vises på den rigtige måde. Hvis man ikke kan manipulere med data fra kørebogen, er det næste skridt at manipulerer selve kørebogen.

Vi har efterhånden set mange fantasifulde og kreative løsninger. Alt fra at kørebogen er blevet koblet fra og lagt hjemme i garagen, måske ovenikøbet tilkoblet et andet batteri, til at man har pakket kørebogen ind i sølvpapir eller en chips pose. Det er vigtigt at huske, at hvis man tager sine forholdsregler, er det umuligt at snyde vores elektroniske kørebog.

Opsætning af varsler 

Både chauffør og biladministrator kan modtage varsler fra systemet, hvis der skulle opstå situationer eller tekniske fejl med kørebogen. For eksempel, vil systemet automatisk varsle administrator, hvis der ikke er kørt ture over en 14 dages periode, hvis enheden er udenfor GPS dækning, og måske den vigtigste, hvis kørebogen mister strømtilførsel.

Varselssystemet er lavet med det formål for øje at varsle administrator eller bruger, om at der er noget galt med kørebogen, men de kan også indikere at nogen har forsøgt at manipulere med kørebogen.

Kreative sjæle har fundet ud af, at ved at seriekoble enhederne og koble dem til et eksternt batteri, så kan man "snyde" varslet om mistet strøm. Men vores sidste varsel kan opdage dette ved at rapportere om afvig i kilometerstand fra kørebogen og aflæst kilometerstand i bilen.

Er der snydt med kørebogen, er der store afvig mellem disse to kilometeraflæsninger, og man kan følge op på hvad afvigelsen kan skyldes.

Vi anbefaler vores kunder at bruge de ekstra 3 minutter, det tager for at sørge for at varselsindstillingerne er rigtig sat op. Konsekvenserne kan i sidste ende blive kostbare.