ABAX giver dig gode kort på hånden mod SKAT

Det kan have vidtrækkende konsekvenser hvis firmabilen eller gulplade-bilen bliver vinket ind til siden. Overfor SKAT er der omvendt bevisbyrde, så når SKAT siger du har brugt firmabilen eller gulplade-bilen i privat ærinde, er det op til dig at bevise det modsatte.

Af Nicolai Lassen

De færreste kan løfte den bevisbyrde, for SKATs krav til kørebogen er meget omfattende. Mange har gode intentioner, men magter ikke opgaven i dagligdagen. Konsekvensen er at de fleste bilister vælger at acceptere at de måske bliver fanget i en af SKATs kontrolaktioner.

SKATs egen statistik viser at fra januar 2011 og frem til september 2012 er der kun blevet klaget over 26 sager. Det er vel at mærke ud af 491 sager landet over, hvoraf de 328 sager indtil videre er færdigbehandlet.

Når SKAT går i aktion kan det have voldsomme konsekvenser for den person der bliver taget ? især økonomisk. Bilen bliver tvangs-omregistreret med det samme, og vedkommende bliver beskattet af fri bil med tilbagevirkende kraft. Da momsen ikke kan trækkes fra skal den indbetales. Nogle gange bliver der varslet straffesager med store bøder som mulig konsekvens. Sagerne kan handle om manglende afgifter for flere hundrede tusinde kroner, hvilket er lig en ødelagt økonomi for de fleste danskere.

?SKAT prøver at lave en så dyb sagsbehandling, at det står soleklart for enhver der skal rådgive den mistænkte, at det ikke giver mening at klage sagen videre,? siger Mikael Petersen, der er indsatsleder hos SKAT.

SKAT arbejder i øjeblikket på 57 nye sager, som er resultatet af den seneste razzia på Strandvejen i Charlottenlund nord for København. ?Den slags aktioner er ifølge det oplyste, altid med til at mistænkeliggøre en masse mennesker, som bliver kastet ud i et langvarigt sagsforløb hvis de vil klage,? siger advokat og partner Erik Svanvig fra Skov Advokaterne i Vejle. ?Det er ikke usædvanligt at sager kører i to-tre år. Det er ikke sjovt for den borger, det går ud over. Det er en myndighed man står overfor, og SKAT kan sådan set gøre som de vil,? fortsætter Erik Svanvig.

Med papir og blyant er det stort set umuligt at føre bevis for at både brugeren af firmabilen og virksomheden overholder reglerne hos SKAT.

Med en elektronisk kørebog fra ABAX er dokumentationen på plads. Alle ture bliver logget automatisk, og dermed har virksomheden 100% dokumentation til SKAT.