Han vandt DM med AaB: Nu kombinerer Kenneth Stenild fodbold med salg af flådestyring i Norge

Fodboldmålmanden Kenneth Stenild var spået en stor karriere efter sin debut for AaB. Men fodboldlivet gik ikke den vej, han havde forventet. Alligevel har han nu fundet lykken med spilletid i den norske 2. division kombineret med et job, hvor han sælger flådestyring og kørebøger i norske Larvik.
Kenneth1

- Det var det sværeste, jeg har prøvet i mit liv. Sådan betegner Kenneth Stenild processen, hvor han kvittede livet som fuldtidsprofessionel fodboldspiller for at blive et mere lykkeligt menneske – både på og uden for banen. Men at det skulle gå godt i sidste ende, vidste den nu 28-årige fodboldmålmand ikke, da beslutningen blev taget om at skifte til klubben Fram Larvik og samtidig begynde på et "rigtigt" arbejde hos en elektronikudvikler til transportbranchen.

- Jeg var fuldstændig grøn og anede ikke noget om, hvordan man skulle arbejde i et stort firma. Jeg var hunderæd for, hvad der ventede mig. ABAX er ekstremt målrettet, resultatorienteret og konkurrencepræget, og der passer jeg som sportsmenneske rigtig godt ind, siger Kenneth Stenild, der også har flere holdkammerater som kolleger på kontoret.

Et tabuiseret valg

I dag foregår hans dagligdag i den norske by Larvik. Han står hver weekend mellem stængerne for byens lokale fodboldhold, Fram Larvik, og så arbejder han i et deltidsjob hos firmaet ABAX, der støtter godt op om den lokale fodboldklub.

- Det er første gang, siden jeg forlod Aalborg, at jeg føler mig rigtigt hjemme. Jeg skal ikke spekulere på, hvornår jeg har kontraktudløb, fordi jeg også har mit arbejde ved siden af, siger Kenneth Stenild, der lige har købt et hus i den norske by sammen med sin kæreste.

Hos ABAX er han account manager, hvor han viderefører aftaler med nuværende kunder, ligesom han står for koordineringen med nye kunder, der skal have teknisk hjælp til kørebøger, flådestyring eller GPS-tracking, som virksomheden leverer.

I godt to år har Kenneth Stenild nu kombineret fodbolden med jobbet hos elektronik-leverandøren. Og nu er der dukket drømme op om en god, civil karriere ved siden af fodbolden. Han er i gang med den HF-eksamen, han aldrig kom i gang med på grund af fodbolden. Karrieren tog ellers for alvor fart med hans Superliga-debut i AaBs mesterskabssæson 2007/08. Men han fik aldrig det endelig gennembrud i Aalborg, og tog sidenhen forbi Hjørring, AC Horsens og SønderjyskE, inden turen gik til Norge og Vard Haugesund. Siden januar 2014 har han fået masser af spilletid for Fram Larvik, der frister en tilværelse i den norske 2. division.

- Kunne nok godt være lidt et tabu i fodboldverden, at man tager det skridt, jeg har taget. Men man skal på et tidspunkt tænke på livet efter fodboldkarrieren. Jeg har stadig ambitioner for mit fodboldliv, men jeg skifter ikke til nogen anden klub for at sidde på bænken.  Dertil er mit liv for godt i Larvik med spilletid og et deltidsarbejde, siger Kenneth Stenild.

Drømmen er, at livet uden for fodboldbanen kan give en spændende verden inden for international handel. Men nu er fokus i første omgang på at servicere ABAX’s kunder og holde buret rent hos Fram Larvik, så de kan rykke op i den norske 1. division.

Om ABAX

ABAX AS er en stor europeisk aktør innen salg og utvikling av elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler, i tillegg har ABAX produkter for flåtestyring og sporing av utstyr. ABAX har 315 ansatte og avdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia og Nederland. Selskapets hovedkontor ligger i Larvik. www.abax.no