Mod SKAT har du ikke mange muligheder uden ABAX

Det kan da også have vidtrækkende økonomiske konsekvenser, hvis SKAT udtrækker dig til kontrol. Udfordringen er, at overfor SKAT er der omvendt bevisbyrde, så når SKAT postulerer at firmabilen eller privatplade bilen er brugt i privat ærinde, er det op til dig at bevise det modsatte og som kørelærer også omfanget af den private kørsel.

Af Nicolai Lassen

Realistisk set kan de færreste løfte den bevisbyrde, SKATs krav til kørerbogen er så omfattende, at de fleste nok har hensigten – men ikke magter opgaven i dagligdagen. Konsekvensen er at de fleste bilejere vælger at acceptere og betaler, hvis de bliver fanget i en af Skats kontrolaktioner.

Når SKAT går i aktion rammer det, den mistænkte kørelærer meget hårdt. Både psykisk, men også økonomisk. Du bliver beskattet af fri bil, med tilbagevirkende kraft. Endelig bliver der nogle gange, varslet en straffesag med store bøder som konsekvens, hvilket er lig en ødelagt økonomi for de fleste kørerlærer.

Advokat og partner Christian Falk Hansen fra advokatfirmaet Tommy W. Christiansen fortæller: - Det er ikke usædvanligt, at disse sager kører i to-tre år. Det er ikke sjovt for den borger, det går ud over. Det er en myndighed, man står over for, og SKAT kan sådan set gøre, som den vil.

Prøv selv regnestykket: SKAT underkender din fordeling med elevkørsel og privat kørsel. Skal vi sige at SKAT kræver at du skal bevise at du ikke har kørt 10.000 km mere end det du sammen med din revisor har opgjort. Uden den godkendte dokumentation, vil SKAT både kræve beskatning og tilbage betaling af km penge i op til 3 år? Regn selv efter, hvad det vil betyde for din private økonomi og dit familieliv?

Undgå at stå i den situation, udnyt teknologien og få installeret en elektronisk ABAX kørebog i bilen. Investeringen og det månedlige abonnement betaler sig straks ind, både i sparet tidsforbrug og fordi du herved husker alle turene. Faktisk er det præcis det som Mikael Petersen, der er indsatsleder hos Skat siger: jeg har respekt for dem som installerer en elektronisk kørebog i bilen.

Med papir og blyant er det stort set umuligt at føre bevis for, at du som kørerlærer overholder reglerne hos SKAT. Med en elektronisk kørebog fra ABAX, er dokumentationen automatisk på plads. Alle ture er logget automatisk, så du har en 100 % automatisk kørebog. Dermed 100 % dokumentation til SKAT, hvorved mange kostbare sager kan undgås i fremtiden. ABAX gemmer al data i 10 år. 5 år længere end SKAT kræver.

I dagligdagen får du så mange andre praktiske fordele med en ABAX kørebog installeret. Du kan få overblik over hvilke ture du køre med hvilke elever. Du kan se om du kører for mange kilometer med den enkelte elev, så lønsomheden bliver mindre.

De mange data kan enten samkøres med dit regnskabssystem, eller du kan printe en kørebog direkte fra nettet, klar til kontrol og underskrift. Den uoverskuelige administrative opgave er med ABAX blevet langt mere overskuelig. Alt sammen super enkelt, for du har adgang til din ABAX kørebog fra din PC, bærbar, smartphone eller tablet. Du vælger selv, bare du har internetadgang.