Når kilometerpenge indfrier din boligdrøm

Trods krise på boligmarkedet er prisen pr. kvadratmeter bolig tæt på storbyen urealistisk for mange normalindkomster. Er man på jagt efter drømmeboligen, er der flere kvadratmeter at hente for hver ekstra pendlet kilometer ud af byen.

Af Nicolai Lassen

1,2 millioner danskere har en dagligdag, der inkluderer rejsetid i større eller mindre portioner, og skal drømmejob og ønskebolig forenes, betyder det sommetider et kilometer-kompromis. Her er ABAX elektronisk kørebog en uundværlig partner, så økonomien kan hænge sammen.

Et er hvad boligen koster, men kørselsomkostninger skal også med i regnestykket før du finder den rette balance ? ikke bare i transporttid, men også i rå økonomi. En liter brændstof til et sted mellem 12 og 14 kroner er en seriøs udgift i privatbudgettet.

Den rigtige dokumentation er mange penge værdDet private kørselsfradrag over skattebilletten kan løbe op i 48.500 kr. pr. år, hvis man kan leve med en transport på ca. 140 km hver eneste arbejdsdag eller en samlet transporttid på små 2 timer ? frem og tilbage. På plussiden går du fra buldrende storby til skov i baghaven og højt til himlen.

Kvadratmeterprisen bevæger sig snildt op over de 40.000 kr. hvis du vælger kort daglig transporttid og en bolig tæt på København. Det som ikke kan gøres op i penge er tiden på motorvejen og jagten på parkeringspladser, men accepterer du en 2 timers daglig rejsetid, halveres kvadratmeterprisen.

Med en transporttid på små 2 timer har du formentlig ikke det store overskud til at føre din kørebog manuelt, og risikoen for at blive underkendt af SKAT er også overvældende stor. Med papir og blyant er det stort set umuligt at føre bevis for at både brugeren af privatbilen og virksomheden overholder alle reglerne hos SKAT.

Med en elektronisk kørebog fra ABAX er dokumentationen på plads. Alle ture bliver logget automatisk, og dermed har virksomheden 100% dokumentation til SKAT.