Vognmand gik digitalt og sparede 300 000 Kroner

Digitaliseringskampagnen fra VIRK Erhvervsstyrelsen, har virkelig fået sat fokus på hvor vigtig det er at udnytte de muligheder der ligger i digitale løsninger for erhvervslivet. Særlig for de små og mellemstore danske virksomheder. Er du vognmand eller har mange varebiler i arbejde kan et flådestyringssystem meget vel gå hen at blive rigtig smart lukrativ investering.
fms_hans_round

Sparer 300 000 på flådestyring

I et nyt videointerview med VIRK Erhvervsstyrelsen, fortæller vognmand Michael Jepsen fra Vojens om hvordan han sparede sin virksomhed for 300 000 kroner om året, alene ved at implementere et digitalt flådestyringssystem. Jepsen fortæller at han i brændstof alene sparer intet mindre end 300 000 danske kroner om året. Hans chauffører gik fra at køre 3.25km/l  til at køre 3.85km/l fordi der blev sat fokus på effektivitet og smarte digitale løsninger - på bundlinjen gav det en besparelse på flere hundredetusinder af kroner. Som Michael Jepsen selv siger i interviewet " For mig har det været en god investering – det har faktisk været bedre end at investere i aktier"

Bedre image og grønnere profil

For mange af de virksomhedsejere som nu investerer i digitale løsninger så handler det ikke primært om kun at gå fra papir til internet. Det handler i bund og grund om at begynde at gøre ting på en smartere måde og udnytte de besparelser som kommer ved at man sparer rigtig meget tid samtidig som man får et meget bedre overblik over sin bilflåde. Det er netop det som er essensen i digitale flådestyringsystemer, eller fleet management systems som det hedder på godt dansk. For vognmand Michael Jepsen var det finanskrisen som gjorde det tvingende nødvendigt at begynde at tænke anderledes og for dem blev flådestyring redningen.

Både som  ejer af bilerne og som arbejdsgiver det er det af stor interesse at guide medarbejderne i retning af et grønnere og mere positivt køremønster. Det giver en grønnere profil samtidig med at virksomhedens image forbliver intakt, medarbejderne træder automatisk lidt lettere på speederen.

Hvad er flådestyring?

For de af jer som ikke er så godt inde i termerne endnu så dækker begrebet kort og godt det at styre og kontrollere en "flåde". Normalt tænker man måske på både eller skibe, men her er der snak om en flåde af maskiner eller køretøjer.

Her kan du læse mere om Flådestyring og telemattiske løsninger i denne artikel

Den digitale platform for et sådan system er avanceret computerteknologi og censorer, som ved hjælp af både GPS og GSM kan fortælle alt om køretøjet og dets position. Derudover skal man som vognmand også have styr på rigtig mange ting, f.eks. køre og hviletidsbestemmelserne, brændstofforbrug og chaufførernes kørselsmønster. Ved at gå den moderne teknologi i møde vil mange andre danske små og mellemstore virksomheder kunne sparer rigtig mange penge.

Av Kenneth Hansen

Her kan du læse mere om ABAX Fleet Management.

fms_hans_round