Rekordvækst skaber grundlag for ABAX’s indtog i Kina

Af (author) -
ABAX oplever for tiden stor vækst og har netop offentliggjort et rekordregnskab. Nu etablerer virksomheden sig på sit syvende marked, når ABAX i august åbner sit første kontor i Kina.
DSC_0043 (1)

Der er stor efterspørgsel på ABAX’s produkter indenfor kørebøger, flådestyring og sporingsudstyr, hvilket en rekordvækst på 50 procent set over alle markeder understreger. Nu bliver den kinesiske by Nantong epicenter i ABAX’s nye satsning, når et af verdens største og hurtigst voksende markeder skal erobres af den norske teknologivirksomhed.

- I forhold til både størrelse og potentiale er markedet i Kina enormt spændende for os. Og på trods af kulturelle og strukturelle forskelle sidder kinesiske virksomheder med de samme driftsudfordringer og krav til dokumentation, når man anvender køretøjer i arbejdet, som vi har i Europa, siger Petter Quinsgaard, CEO i ABAX Group.

Grundlaget for etableringen begyndte for to år siden med forhandlinger med myndigheder, kunder og samarbejdspartnere, og nu etableres ABAX China Ltd i byen Nantong, som har et indbyggertal på ca. syv millioner mennesker.

- Vi er glade for endelig at kunne tage skridtet fuldt ud. Samtidig har vi lært, at det er vigtigt at være ydmyg i medgang og standhaftig i modgang. Vores teknologi er i øjeblikket verdensledende, men succes vil altid handle om mennesker, kultur og ledelse, siger Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

Fri adgang til ressourcerKendskabet til det kinesiske marked vil blive altafgørende for ABAX, og de har derfor ansat Annfinn Hammer Feng som CEO. Annfinn har tidligere arbejdet for en række store, norske virksomheder i Kina. Derudover rekrutteres yderligere syv personer, som skal sidde med arbejdsopgaver indenfor kvalitet, salg, marked og teknisk support.

- Vi har valgt at etablere os således, at landegrænser får mindst muligt betydning, hvilket betyder, at vores færdigheder og ressourcer nemt kan flyde mellem markeder og blive indsat, hvor behovet er størst. På den måde bliver det muligt for os at gå ind i et marked som Kina og samtidig holde fast i de mål, som vi har fastsat, siger Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

ABAX begynder at lancere sine produkter på det kinesiske marked i august. Produkterne omfatter elektroniske kørebøger, produkter til flådestyring og sporingsudstyr til køretøjer. Desuden bliver en ny række produkter lanceret i løbet af andet halvår af 2016.

- Konkurrencen i vores branche er stor, og markedet ændrer sig konstant. Der er få virksomheder, der leverer både rentable resultater og samtidig viser en stigende vækst - vi er en af ​​dem, der har gjort det. Vi ser, at markedet i Kina nu er modent, og vores fokus er først at etablere os i Nantong og derefter gradvist vokse i Kina, siger Petter Quinsgaard, CEO for ABAX Group

ABAX har de sidste år leveret gode resultater og viste i 2015 en vækst på 50 procent og omsætning på 286 millioner kroner. Selskabet har samtidig øget EBITDA til 40,4 millioner kroner.

Om virksomhedenABAX A/S ejes af Norvestor Equity A/S, som er en stor europæisk aktør indenfor salg og udvikling af elektroniske kørebøger for erhverv-og privatbiler. Derudover har ABAX produkter indenfor flådestyring og sporingsudstyr. ABAX har 315 ansatte og afdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Findland, Storbritannien og Holland. Virksomhedens hovedkontor ligger i Larvik. Læs mere om virksomheden her: www.abax.no