Undgå dyrt skattesmæk – så let sikrer du at din kørsel bliver registreret korrekt

Hver dag kører tusindvis af erhvervskøretøjer rundt på de danske veje, og hvis deres kørsel ikke registreres korrekt, kan det koste mange penge. Danskernes viden om reglerne er meget begrænset, og det udsætter dem for en stor risiko. Men det kan undgås ved at følge nogle simple råd.
shutterstock_433376224

Man kan sjældent huske, hvor arbejdsbilen kørte henne for tre måneder siden og i hvilken anledning. Men det kan koste dyrt, hvis SKAT banker på døren, og man ikke er i stand til at levere disse oplysninger. Og faktisk kender tre ud af fire danskere, der bruger bil arbejdsmæssigt, ikke konsekvenserne, hvis SKAT konstaterer fejl og mangler med den håndskrevne kørebog, viser en YouGov-undersøgelse.

Og det kan være dyrt. Senest har den østjyske direktør Henrik Frandsen fået et skattesmæk på mere end 800.000 kroner for mangelfulde oplysninger i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel i sin Rolls-Royce.

- Vores erfaringer er, at sager som Henrik Frederiksens ikke er et særsyn. Selvom et fåtal af danskerne har råd til at køre i en Rolls-Royce som ham, så er der stadig rigtig mange, som ikke ved, hvordan de skal registrere deres kørsel. Det kan give store skattesmæk, og det udsætter både dem selv og deres virksomheder for unødige risici – men det kan faktisk nemt undgås, siger Pam Singh, CEO i ABAX Danmark, som udvikler transportteknologi til registrering af kørsel, der virker som virksomhedernes intelligente forsikring mod skattesmæk.

Tre gode rådDer er simple metoder til at holde den frygtede regning fra døren. I bund og grund handler det om dokumentationen, lyder det fra Pam Singh, der har tre gode råd, som sikrer, du altid har styr på din kørsel:

- Det kan virke banalt, men du bør sikrer dig, at dit kørselsregnskab bliver ført korrekt og indeholder den nødvendige dokumentation. Selv små fejl kan blive kostbare.

- Til dokumentation anbefaler Pam Singh, at der føres en elektronisk kørebog, da en sådan skaber tryghed og effektiviserer arbejdsdagen. Det gælder også, selv om dit køretøj ikke nødvendigvis stiller krav til et kørselsregnskab. Du står utrolig svagt, hvis du bliver mistænkeliggjort af myndighederne, og ikke kan dokumentere kørslen.

- Kend de regler, der er gældende for det type køretøj, du benytter: Du bør sikre dig, at du kører hensigtsmæssigt i forhold til reglerne, der er gældende for dit køretøj.

Sidste år investerede det danske erhvervsliv i 133.300 person- og varebiler. Ifølge Pam Singh er efterspørgslen på at få hjælp til korrekt håndtering af kørselsregnskabet stigende.

Om virksomheden:

ABAX A/S ejes af Norvestor Equity A/S, som er en stor, europæisk aktør inden for salg og udvikling af elektroniske kørebøger til erhvervs- og private køretøjer. Derudover har ABAX produkter inden for flådestyring og sporingsudstyr. ABAX har mere end 350 ansatte og afdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Holland, Polen og Kina. Virksomhedens hovedkontor ligger i Larvik. Læs mere om virksomheden her www.abax.dk