Uvidenhed kan koste byggeriet millioner!

Tre ud af fire danskere, der anvender bil i forbindelse med deres arbejde, kender ikke de økonomiske konsekvenser, hvis SKAT konstaterer fejl og mangler med bilens kørebog. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for ABAX.
shutterstock_114098614

Kører du en tur til byggemarkedet i arbejdsbilen, skal du huske at notere det i din kørebog. Det siger reglerne. Men en ny undersøgelse viser, at 75 pct. af danskere, der bruger bil i deres arbejde, ikke er bekendt med konsekvenserne, hvis SKAT konstaterer fejl og mangler med bilens kørebog.

Især inden for byggeriet er overraskelsen ofte stor, når SKAT foretager razziaer, og mangelfulde kørebøger fører til efterbeskatning af afgift, moms og skat på bilen. Der er findes også flere fortilfælde, hvor efterbeskatningen ikke kun rammer den enkelte bil, men alle erhvervsbiler i virksomheden, hvis arbejdsgiveren ikke kan imødekomme SKAT’s efterspørgsel om dokumentation på de foretagne ture. Det kan betyde en konkurs for mange mindre håndværkere, små entreprenører og andre bygge-virksomheder.

Samme tendens i resten af Skandinavien

Det er ikke kun i Danmark, at uvidenheden og frygten for razziaer fra SKAT florerer. I Norge og Sverige oplever man i øjeblikket en stor stigning inden for implementering af elektroniske kørebøger, der via gps automatiserer kørebogen, logger ruter, tid mv., som kan fremvises til SKAT.

Det sikrer ikke blot større tryghed for arbejdsgiveren men frigiver også tid for den enkelte medarbejder, der ikke længere behøver at notere tid, sted og kilometertællerstatus, men i stedet kan koncentrere sig som sit egentlige arbejde.
shutterstock_114098614